Ordlysten – om medier, språk og mediespråk

05/05/2008

Apostrof meg både her og der…

Filed under: Språk generelt — Ingeborg Volan @ 14:56
Tags: ,

Du vet den gærne genitivsapostrofen har gjort sitt inntog for godt når den dukker opp på lederplass i kulturavisa Dagbladet... I tilfelle de retter det opp, sakser jeg tittelen:

Frp’s marsj mot makt

Det blir ikke riktigere av at Dagbladet bruker det. Selv om Frp er en forkortelse, skal genitiven ikke markeres av apostrof. Og heldigvis, Språkrådet er enige med meg.

4 kommentarer »

  1. *grøss*
    En kan ikke annet enn å bli fysisk dårlig av sånt. Hva skjer med språket vårt? Hvorfor skal en dele ord og plotte inn apostrofer her og der?

    Hvis det er greit, vil jeg gjerne gi adressen til bloggen til en venn av meg. Han er godt over gjennomsnittlig interessert i rettskriving, og hadde sannsynligvis storkost seg her inne.🙂

    Kommentar av Katrine — 05/05/2008 @ 18:50 | Svar

  2. Det ser nok ut til at Språkrådet _ikke_ er enig med deg. Under unntak står det: «Apostrofen kan likevel brukes i særtilfeller: i forbokstavord som ender på liten bokstav og blir skrevet uten punktum, og etter enkeltbokstaver, visse forkortinger og ord som er brukt mer tilfeldig som substantiv.»

    Som eksempel brukes «Ap’s politikk» og da bør man vel kunne bruke det samme på Frp, selv om partiene er veldig forskjellige.

    Kommentar av barbech — 06/05/2008 @ 15:07 | Svar

  3. DETTE er det VERSTE jeg ser av språkfeil! Særskriving er nå en ting, det er jo alle så opptatt av uansett, men denne apostrofen som sniker seg inn er virkelig grusom. Jeg tror nesten det er min kampsak å fjerne ideen om at genitiv og apostrof hører sammen i andre tilfeller enn Marx’ og Liss’ og andre egennavn som slutter på s-lyd. Det morsomste sålangt er når man klarer å bruke et engelsk navn på for eksempel en butikk på for eksempel Grünerløkka, og så IKKE bruke apostrof. Farmers Market, anyone? Litt underholdende, i alle fall.

    Kommentar av vaarloek — 06/05/2008 @ 17:39 | Svar

  4. Kjapt sett, barbech – «bættere gikk det fort i svingan, ja», som jeg ville sagt hjemme i Trondheim. Hovedregelen er nå likevel verd å diskutere.🙂

    Kommentar av Ingeborg Volan — 06/05/2008 @ 21:51 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

