Ordlysten – om medier, språk og mediespråk

06/05/2008

Ah, denne engelsken

Filed under: Språk generelt — Ingeborg Volan @ 10:40

Et helt tilfeldig valgt eksempel fra kjendis.no illustrerer et typisk eksempel på at det går fort i svingene når journalister siterer utenlandske medier og må oversette fra fremmedspråk.

I artikkelen omtales Harry Potter-forfatter J.K. Rowling som «filantropist», et ord som ikke finnes i den norske ordlista. Det kan hete philanthropher så mye det bare vil på engelsk; på norsk er det bare filantrop som er gangbart for å beskrive en venn av menneskeheten.

Men saken var litt morsom for det, altså!

4 kommentarer »

  1. Jeg har add’a (!) deg til bloggrollen min, jeg🙂.

    Kommentar av Britt Åse — 06/05/2008 @ 15:43 | Svar

  2. Ingeborg:

    Jeg leste litt om sak som du skrive om.

    Jeg ville gjerne lese mer.

    Vennlig Hilsen,

    Sandy S Zoo

    http://www.cottoncandycloud.wordpress.com

    Expressions, punctuation, translations…..I am all ears!

    Kommentar av www.cottoncandycloud.wordpress.com — 06/05/2008 @ 20:48 | Svar

  3. Dette endte jo med at jeg måtte lese artikkelen, og du har rett i at den trolig er babelfish’et mer eller mindre fra engelsk. Jeg la også merke til dette lille sitatet:

    – Vår avgangstaler har lurt foreldre til å la barna lese bøker med masse sex, drap og homoseksuelle rollemodeller, klager studenten Adam Goldenberg til den skotske avisa.

    Har jeg gått glipp av noe i Harry Potter-bøkene/filmene? Dette handler jo om unger, så innmari mye sex er det vel ikke? At rollemodeller også kan være homo, tror jeg de må lære seg å leve med – siden et gitt antall prosent av Harvard-elever (ja, faktisk) spiller for bortelaget. Etpar drap er det vel, så den skal han få rett i, men det er oftest de slemme som dør.

    Kommentar av drittlei — 07/05/2008 @ 00:05 | Svar

  4. Fant en til, hos VG Nett: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=519722

    Eller er det noen av dere som bruker uttrykket «å ha terror skrevet i ansiktet» til vanlig? Nå fikk jeg veldig merkelige bilder av selvmordsbombing i hodet mitt, og det tror jeg egentlig ikke journalisten hadde tenkt at jeg skulle få.

    Kommentar av Ingeborg Volan — 07/05/2008 @ 14:47 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

