Ordlysten – om medier, språk og mediespråk

14/05/2008

Så skreller vi til

Filed under: Nyord og gamleord — Ingeborg Volan @ 10:23
Tags: ,

Språket i børskommentarer er nesten alltid moro. Få steder er det så mange katastrofer, sjokk, smeller, blodige dager – børsen gir rett og slett muligheten til å ta fram den verbale storslegga.

Men denne saken fra dn.no får meg til å lure. «Lakseskrell på børsen» er tittelen. Jeg stoppet umiddelbart ved ordet «lakseskrell». Og selv etter flere ordbokoppslag klarer jeg ikke å bli enig med meg selv – er dette gangbar norsk eller ikke?

Ordet er brukt om selskapet Marine Harvest, som har gått på en økonomisk smell etter laksesatsing i utlandet. («Laksesatsing» ble forresten et litt festlig ord, det også.) Og ifølge Bokmålsordboka kan «skrell» bety et smell eller et brak. Men er det ikke forskjell på å få seg en smell, altså å få seg en skikkelig trøkk, og på å høre et smell? Og kan vi da bruke «skrell» om at Marine Harvests nedtur?

Juryen er fortsatt utendørs, som kjæresten min ville sagt.

3 kommentarer »

  1. Jeg er også mildt sagt usikker på «skrelling», men det er i alle fall en variasjon fra tre andre gamle travere: «Klemme til», «kline til» og «fleske til», som alle er forholdsvis grundig brukt for å beskrive handlinger av en viss størrelse…

    Kommentar av Atle Syvertsen — 14/05/2008 @ 11:01 | Svar

  2. Og ikke minst «å dundre løs», «fyre løs» og (på nordnorsk) «ta laus»?

    Kommentar av Ingeborg Volan — 14/05/2008 @ 13:20 | Svar

  3. Potetskrell, lakseskrell. Haha – jeg forsøkte å være litt morsom *rødmer*.
    Jeg TROR ordet «skrell» er en god del brukt for å beskrive opplevelser som gjør et visst inntrykk, a la «slag i trynet» og sånn.

    Kommentar av Britt Åse — 15/05/2008 @ 14:05 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

