Ordlysten – om medier, språk og mediespråk

16/05/2008

Kom igjen, komma!

Filed under: Tegnsetting — Ingeborg Volan @ 13:19
Tags: ,

Merkelig nok husker jeg av og til grammatikkregler jeg lærte på skolen. Noe min gode norsklærer prentet inn i meg, er at en periode som innledes med «da» eller «når, så godt som alltid skal ha et komma et eller annet sted i seg.

Den samme regelen har man tydeligvis ikke plukket opp i Dagsavisen, som presterer denne ingressen:

«Når russefeiringen er slutt i morgen har de 30 guttene på russebussen «Scream» svidd av minst 40.000 kroner hver.»

Jeg ble nødt til å slå opp regelen for å være sikker – men heldigvis, også Språkrådet sier at en leddsetning som kommer først i en helsetning, skal ha komma etter seg.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

