Ordlysten – om medier, språk og mediespråk

20/05/2008

Kjært barn har vanskelig navn

Filed under: Språk generelt — Ingeborg Volan @ 13:06
Tags: ,

Morsom side 3-blogg av VGs Jan Ovind i dag, om hvordan i huleste man skal uttale vanskelige navn på berømte personer. Märtha Louise, for eksempel – er det med eller uten uttalt e til slutt i «Louise»? Og heter kulturministeren Jiske eller Giske til etternavn?

Navn er komplisert. Men normen er vel at en selv vet hva en heter. Og prinsessens far gjorde det vel klart ved navngivingen av sin førstefødte at prinsessen heter Mærrta Luis (i Ovind-formen). John Carew gjorde det så vidt jeg husker klart for noen år siden at han heter «Keru» – men det er det ingen som praktiserer. Så hva gjør vi med navn?

Finnes det en norm for hvordan man uttaler navnet Jeanette, for eksempel? Jeg har hørt det både som «Sjanett» og «Sjanette». For å gjøre det enda bedre, har vi jenter som heter Anette som uttaler det «Anett». Skulle dessuten gjerne hatt en uttaleguide for navnet Haddy N’jie (skribent som jeg har stor sans for, men ikke aner hvordan jeg skal benevne overfor andre).

Andre navne-nøtter eller gode løsninger mottas med stor takk.

3 kommentarer »

  1. Jeg kjenner ei som heter Volan til etternavn. DET er et vanskelig navn, det. Vållann, Vålan, Volaan, eller Voolan? Tror det gikk flere år før jeg turte å omtale henne som noe mer enn bare «Ingeborg». I det siste er det blitt mye greiere. Jeg kaller henne bare «Hun som ikke har noe bedre å foreta seg enn å pirke på tankestrekene i nettutgaven til Avisa Nordland.» Da vet alle hvem jeg snakker om.
    🙂

    Kommentar av Øyvind J. — 20/05/2008 @ 13:21 | Svar

  2. Haha, aldeles utrolig at jeg ikke så den der under oppseiling. Og så jeg som har samlet på feilstavinger av etternavnet mitt (med W, dobbel L eller D til slutt – eller en kombinasjon av alle tre) i alle år.

    Får komme med pappa-fasiten for Volan-uttale, da: «Det er OLA, med V foran og N bak.» Altså tjukk L og trykk på O-en.

    Kommentar av Ingeborg Volan — 20/05/2008 @ 13:24 | Svar

  3. Hei. Jeg ramlet over innlegget ditt. Jeg er søsteren til Haddy. Hennes navn uttales Hæddy Njai.

    Kommentar av Aisato — 28/05/2008 @ 17:36 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

