Ordlysten – om medier, språk og mediespråk

23/05/2008

Er det et punktum? Er det et komma? Nei, det er….

Filed under: Tegnsetting — Ingeborg Volan @ 10:58
Tags: , ,

SEMIKOLON! Tegnet som nesten ikke brukes i norsk, og som mange lurer på hvorfor vi har i det hele tatt. Nå er det ikke bare i norsk skriftspråk tegnet er truet; i Frankrike er det opprettet en egen komité til semikolonets forsvar. Jeg vurderer sterkt å gjøre det samme i Norge.

Det fine med semikolon er at vi helt kan la være å bruke det. Og de færreste av oss har fått noen grundig innføring i reglene for bruken. Naturlig nok: Tegnet er ikke obligatorisk noe sted i det norske språk. Det kan vanligvis fint erstattes med komma eller punktum. Men betyr det at vi skal utslette semikolonet fullstendig?

Jeg er sterk tilhenger av språklig variasjon. Dessuten liker jeg dristighet, og jeg er litt nostalgisk anlagt. La oss heller oppmuntre til mer og bedre semikolonbruk i norsk. Tegnet kan ifølge Språkrådet anvendes til å lage et lite opphold i teksten – et opphold som er litt lenger enn et komma, men litt mindre bastant enn et punktum. Selv falt jeg veldig for denne lille nyansen da jeg bodde et år i USA. Semikolonet er mye mer brukt i engelsk enn i norsk, og jeg fikk en vane med å bruke det. Så nå når blant andre Dagbladet skriver utmerkede artikler om at mitt elskede tegn er i ferd med å forsvinne, må jeg mane til kamp.

1 kommentar »

  1. Heisann … det istemmes! Semikolon er viktig, jeg prøver å bruke det så mye jeg kan.

    Kommentar av eilif — 26/05/2008 @ 22:39 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

