Ordlysten – om medier, språk og mediespråk

26/05/2008

Høflighet, folkens!

Filed under: Skrivefeil — Ingeborg Volan @ 09:07
Tags: , , ,

Noe av det flaueste jeg vet som journalist, er å stave folks navn galt på trykk/nett. Som en tidligere bloggpost viser, navn er vanskelige greier – men når jeg selv hater at folk roter med navnet mitt (Ingeborg/Ingebjørg og Volan/Wolan/Vollan/Voland), blir jeg litt opphengt i det.

Derfor blir jeg litt oppgitt når man bommer på navn som er kjempeenkle å sjekke. Greit nok, lokalavisa i Fredrikstad har valgt en tornefull vei når de staver navnet «Fredriksstad Blad» med to s-er, men de har da rett til å velge hva de heter. Det kunne sportsdesken i Dagbladet kjapt ha sjekka ved å slå opp på avisas egne hjemmesider.

2 kommentarer »

  1. HURRA for bloggen Ingeborg! Et veldig kjærkomment tilskudd til IJs sider!

    Kommentar av Ragnhild — 26/05/2008 @ 10:35 | Svar

  2. Takker og bukker, Ragnhild – velkommen innom, og send gjerne tips!

    Kommentar av Ingeborg Volan — 26/05/2008 @ 10:36 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

