Ordlysten – om medier, språk og mediespråk

11/08/2008

Lang feries ferd mot flere feil

Filed under: Uncategorized — Ingeborg Volan @ 09:16
Tags: , , ,

Hoi, jammen ble det lang sommerferie, også fra blogginga. Det betyr ikke at jeg har sluttet å irritere meg og/eller more meg over språkets flora i mellomtiden, bare at jeg har latt være å ytre meg offentlig. Men en sommer er over (nei! nei! nei!) og det er på tide å begynne å mene ting igjen.

En kjapp oversikt over noen medier i dag bringer meg følgende bukett språkblomster:

* Adressa.no har latt seg smitte av politiets uttrykksmåter i saken om en ulykke i Trondheim. Når mannen hadde skader, «hovedsakelig blod fra hoderegionen» – hadde det ikke vært nok å si at han blødde fra hodet?

* Det kan gå fort i disse OL-tider, det forstår vi. Men likevel, aftenposten.no, vi har et kjempefint uttrykk for den såkalte «OL-villagen» på norsk også. Vi kaller den OL-landsbyen. At dere i tillegg bøyer det engelske substantivet på norsk måte, må jeg egentlig bare fnise litt av.

* Apropos engelsk og norsk, denne fra VG Nett snublet jeg over i går: «- Han ba oss «kicke butt», sier Kobe Bryant om besøket fra president Bush. Men på norsk finnes det ikke noe verb som heter å kicke, og amerikanernes/engelskmennennes verb «to kick» brukes i særs liten grad med e til slutt. Dessuten blir jeg bare irritert på sånne angloismer på forsøksvis norsk. Enten får vi skrive «kick butt», alternativt «sparke rumpe» eller tilsvarende – eller vi får finne et annet uttrykk.

Mer kommer på min ferd gjennom nettmediene…

1 kommentar »

  1. […] @ 3:25 pm Tags: Harstad Tidende, kildesmitte Har skrevet om kildesmitte før, både i Nordlys og i Adressa på nett. I dag er det Harstad Tidende som er synderen, journalisten har adoptert begrepsbruken fra […]

    Tilbakeping av Hva er omdømme, egentlig? « Ordlysten — 05/01/2009 @ 15:37 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

