Ordlysten – om medier, språk og mediespråk

12/11/2008

Tenk å slenge rundt med språket på den måten

Filed under: Språk generelt — Ingeborg Volan @ 10:19
Tags: ,

Denne VG Nett-saken om cheerleaderen som ble banket opp, er tragisk. Det er også bruken av feil verb.

En av jentene slang angivelig hodet hennes inn i veggen, slik at hun et øyeblikk mistet bevissheten, før hun skal ha blitt kjørt bort i en bil og dumpet et stykke unna. Senere ble hun fraktet til sykehus med hjernerystelse, skader på et øre, samt venstre øye.

Det er forskjell på «slang» og «slengte», som dette oppslaget i Bokmålsordboka viser. Og i tilfellet her, hvor det er hodet til cheerleaderen som blir slengt, tar verbet «slenge» objekt. Da skal vi bruke den svake bøyingsformen, «slengte». Den sterke formen «slang» tar ikke objekt.

Hm… tro om noen involverte her kan være bergenser?

9 kommentarer »

  1. Uhm, her er det en artikkel om ei jente som blir banket opp og du stusser over gramatiken?

    Tro om de som er involvert i å skrive dette innlegget tar grammatikk LITT for særiøst!

    Kommentar av Darkone — 12/11/2008 @ 11:22 | Svar

  2. Jeg kan forstå at du reagerer. Men denne bloggen handler om mediespråk og journalistspråk, som ikke blir mindre viktig av at det står i en grotesk sak. Kanskje blir det enda mer viktig nettopp derfor.

    Kommentar av Ingeborg Volan — 12/11/2008 @ 11:23 | Svar

  3. Jeg ser jo klart at bloggen handler om mediespråk. «Kanskje det blir enda mer viktig nettopp derfor.» Hvor i huleste har du lært setningsformulering? Dersom dette representerer framtidens eller nåtidens journalistiske formuleringsevne blir det definitivt ingen fornøyelse å følge opp media fremover!

    Kommentar av Oilman — 13/11/2008 @ 02:45 | Svar

  4. Hva er det De inseminerer?

    Kommentar av Jarle Petterson — 18/11/2008 @ 13:39 | Svar

  5. Har ikke hatt tid til å følge opp bloggen på et par dager. Og Oilman – helt enig, der hadde det gått kjapt i formuleringsvingene, legger meg flat.

    Likevel, jeg gir meg ikke på at det å pukke på språk og formidling er viktig, selv i groteske saker. Og jeg vil ikke ha på meg at jeg ikke legger merke til innholdet. Det må jo være en grunn til at jeg leste selve saken og fant verbet, ikke sant?

    Jarle: Hihi, nå minner det om boka «ORDgasmer», nye måter å definere ord på, som en gammel kjenning av meg gir ut i disse dager.

    Kommentar av Ingeborg Volan — 18/11/2008 @ 13:42 | Svar

  6. Den der lyder umiddelbart som noe jeg bør sikre meg under årets juletre, Ingeborg. Er den ute i tide?

    Ellers må jeg bare vedkjenne meg en litt slumsete omgang med inseminasjonene. Som purung og vernepliktig journalist i Forsvarets Forum lovet jeg en pussig skrue av en sivilt ansatt funksjonær hjelp med visittkort, siden jeg hadde gode forbindelser til hustrykkeriet på KNM Tordenskiold. Kortet måtte ha en tilforlatelig, men likevel imponerende tittel, må vite. Det ble førsteinseminator, som den arme mann mente lød feiende flott.

    I ettertid krysset jeg fingrene for at de aldri kom til praktisk anvendelse.

    Hva kan jeg si? Man var 21 og bugnende av tøv og tant.

    Kommentar av Jarle Petterson — 18/11/2008 @ 14:01 | Svar

  7. Jarle: Du er ikke stort mindre bugnende av tøv og tant i dag, er du det?

    Boka er ute denne uka og absolutt tilgjengelig. Jeg har tenkt den som bursdagsgave til min far (pappa, hvis du leser dette, sorry for ødelagt overraskelse!). Mer om boka finner du her: http://www.aretsbesteboker.no/index.php?pageNum_rs_bok_detalj=1&side=2&bok_id=237&kategori_id=7

    Kommentar av Ingeborg Volan — 18/11/2008 @ 14:05 | Svar

  8. Se der, ja! Definitivt juletremateriale! Jeg forventer å skyte inntil adskillige gullfugler i én smekk med den der. Og jada, smekken var helt tilsiktet. For det er folkelig sedvane som definerer språket, ikke?

    Kommentar av Jarle Petterson — 18/11/2008 @ 14:10 | Svar

  9. […] Jeg skrev for en tid tilbake om transitive og intransitive verb, direkte objekt og sånt. Det var i denne posten. I dag snublet jeg bare over et nytt eksempel på fronten til Aftenposten.no. Selve saken finner […]

    Tilbakeping av Slengete verb - igjen « Ordlysten — 05/12/2008 @ 10:56 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

