Ordlysten – om medier, språk og mediespråk

18/11/2008

Noen barn er brune…

Filed under: Nyord og gamleord — Ingeborg Volan @ 13:59
Tags: , , , ,

Det skal ikke være lett. Ikke før har Barack Obama blitt valgt til USAs neste president, før vi journalister får trøbbel med å betegne ham.

For er han svart, farget, afrikanskamerikaner, afroamerikaner eller kanskje noe helt annet? Ifølge Journalisten.no har Danmarks svar på NTB, nyhetsbyrået Ritzau, bestemt seg for betegnelsen «farget». De mener at siden Obama er akkurat like mye svart som hvit, er det det eneste nøytrale.

Jeg har sans for argumentasjonen deres. Men så får jeg litt assosiasjoner til terminologien brukt på tida for borgerrettighetsbevegelsen på 60-tallet, en periode med ekstremt sterk diskriminering. Så jeg vet jammen ikke helt. Norske NTB har da heller ikke bestemt seg, ifølge Journalisten.

Saken er oppe til diskusjon hos NTB også, leser jeg på mediespråk.no. Jeg er enig med Ritzau i at afroamerikaner er gått ut av normal bruk i USA (jeg bodde der et år) – samme hvor mye NRKs grand old man, Bjørn Hansen, insisterte på å kalle Barack Obama nettopp for afroamerikaner i forbindelse med valgdekningen i statskanalen. Ser at også Per Egil Hegge tar til orde for «afroamerikaner» hos Journalisten, men for en gangs skyld er jeg ikke enig med ham.

Så mens jeg er skeptisk til Ritzaus bruk av «farget», må jeg si meg enig i vurderingen av «afrikansk-amerikaner». African-American er betegnelsen som for tida er mest politisk korrekt i USA, begrepet som også foretrekkes av dagens borgerrettsorganisasjoner, som her på africanamericans.com. Jeg synes vi burde ta det i bruk også her.

Ellers tror jeg at «svart» ikke har samme negative konnotasjon i Norge som i USA, og dermed er mer tillatelig her. Likevel vil det bli galt brukt om tilfellet Obama, som jo nettopp er akkurat like mye hvit som svart. Jeg har ikke helt klart å bestemme meg for hva jeg synes ville være et gangbart enklere uttrykk enn afrikansk-amerikaner. Noen innspill?

1 kommentar »

  1. Det ble en ordentlig diskusjon hos Mediespråk på dette – lenke er her: http://groups.google.com/group/mediesprak/browse_thread/thread/e51279826b1f0d08

    NTB har falt ned på «afroamerikaner» og «svart» – og jeg klarer fortsatt ikke godta «afroamerikaner», altså, det virker utrolig utdatert på meg.

    Kommentar av Ingeborg Volan — 24/11/2008 @ 12:52 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

