Ordlysten – om medier, språk og mediespråk

07/01/2009

Ærbødig eller ærverdig?

Filed under: Språk generelt — Ingeborg Volan @ 14:13
Tags: , ,

Det er sikkert en «i forbifarten-«feil hos VG Nett, men de melder i alle fall at forskere fra «ærbødige Oxford University» har funnet ut at dataspillet Tetris har en finfin funksjon.

c3a6rbc3b8dig

Ærbødig? Oxford University? Det kan jeg aldri i verden tenke meg. Å være ærbødig betyr at man møter noen med stor aktelse eller respekt, ifølge Bokmålsordboka. Det er kanskje den følelsen man har når man møter en professor fra Oxford.

Begrepet journalisten var på jakt etter, var nok heller ærverdig – noe eller noen som er respektinngytende på grunn av høy alder. Og det må vel være betegnende på et av verdens eldste og mest anerkjente universiteter.

Sikret meg en skjermdump, jeg, for jeg tipper VG Nett endrer det etterhvert. Men så fikk jeg i alle fall vite at det kan være bra for meg å spille Tetris. Det er da noe.

Oppdatert: Seks dager seinere er ikke artikkelen oppdatert eller feilen rettet. Men twingly-pingen min har VG Nett gitt blaffen i, gitt, selv om jeg brukte pingback da jeg skrev innlegget. Prøver igjen og ser om de vil høre på meg?

2 kommentarer »

  1. Jeg har merket at twingly har oppført seg litt merkelig i det siste, det vil si at den ikke godtar pings automatisk fra wordpress akkurat nå. Jeg har ikke undersøkt det nærmere, men om man pinger bloggen sin manuelt, så kommer det frem.
    Du var ikke i lista nå, inntil jeg pinget den manuelt. Vips, og du er der.

    Kommentar av André — 13/01/2009 @ 16:41 | Svar

  2. André, du er en helt! Tusen takk! Så får vi bare se om de retter opp språkbruken sin…

    Kommentar av Ingeborg Volan — 13/01/2009 @ 16:42 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

