Ordlysten – om medier, språk og mediespråk

12/01/2009

Sex og kjæledyr får saken lest

Filed under: Språk generelt — Ingeborg Volan @ 15:55
Tags: , , , , ,

I fjor høst refererte jeg i forbifarten at kursholder Trine Smistrup sier den sikreste måten å få en sak lest på, er å la den handle om sex eller kjæledyr. Da lurte jeg litt på hvor hun hadde det fra – nå har jeg fått mail med forklaring. Og Trine har selv latt meg få lov til å publisere mailen.

Jeg måtte grave dybt i kalkminerne for at huske, hvor det resultat kom fra – men nu har jeg fundet det:

Ways With Words-undersøgelsen i 1992 (udgivet 1993) fra Poynter og University of Wisconsin. I har sikkert rapporten på biblioteket – der er det på side 27 med ledeordene ”Read this and don’t laugh”. Der står ganske vist kun om kæledyr – det med sex kom mundtligt.

Tine Kolstad og jeg var nemlig på Poynter netop da rapporten udkom, og interviewede folkene bag den. At folk stadig gerne vil læse om kæledyr og sex (forhåbentlig ikke de to emner blandet!), tror jeg kun bliver bekræftet af netstedernes ”10 mest læste” o.l.

Måske ikke det tungeste akademiske og medieteoretiske forskningsresultat – men there you are…

Takk til Tine – hvis noen andre sitter på tilsvarende morsomme lesnings-resultater er jeg lutter øre!

3 kommentarer »

  1. Interessant. Når jeg sjekker Google Trends for Norge i 2009, så er dette hva vi aktivt søker etter, mest populære på topp:

    download
    youtube
    facebook
    google
    torrent
    vg
    kino
    wikipedia
    video
    norwegian

    Kommentar av André — 12/01/2009 @ 16:25 | Svar

  2. André: Takk for stats! Det viser vel mest at det vi er på jakt etter, er innhold – enten i form av nedlastning (download, torrent, video), underholdning (youtube, facebook, kino), eller konkrete nettsteder (google, facebook, wikipedia, vg).

    Det overraskende der er vel at folk tar feil av søkefeltet til Google og adressefeltet, for jeg tror de fleste egentlig kan http://www.vg.no – burde ikke være nødvendig å søke på VG?

    Hvis noen sitter på mest lest-statistikker for nettaviser hadde jeg vært kjempeinteressert, for øvrig.

    Kommentar av Ingeborg Volan — 13/01/2009 @ 10:35 | Svar

  3. Kurer på NRK P2 hadde ein episode for ei tid tilbake sidan der dei snakka om utviklinga av nettaviser. Der sa fleire av nettredaksjonane at saker om katt eller hund på framsida var klikkmagnetar. Tviler heller ikkje på at sex fungerar på same måte.

    Kom over ei db.no-framside i haust med eit gigabile av ei pen ung dame. Det viste seg at ho var infosjef i Lånekassen og informerte om at renta vart satt opp. Valget av ingressbilde var nok ikkje tilfeldig, neppe

    Kommentar av jazzyhal — 13/01/2009 @ 13:58 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

