Ordlysten – om medier, språk og mediespråk

19/01/2009

Skrivefeilene gjør opprør

Filed under: Skrivefeil — Ingeborg Volan @ 14:26
Tags:

Fikk et finfint tips om denne Nettavisen-saken fra Frank Ulvestad. Saken er så full av skrivefeil og grammatikalsk slurv at jeg ikke riktig vet hvor jeg skal begynne. Ikke skal jeg forsøke å ta for meg alle feilene heller. Men her er et lite utvalg:

Jeg er særs usikker på om vi bruker ordet «teknologi» som betegnelse på konkrete verktøy på norsk. Ordboka tror heller ikke at vi gjør det. Derimot kan vi bruke teknologi til å utvikle nettopp praktiske verktøy eller løsninger. Så hvis de heller kunne ha skrevet «her er verktøyene som vil forandre livet ditt» eller noe slikt, ville de gjort saken langt mer forståelig.

I første avsnitt om solcellepaneler står det at «det må brukes relativt tykke utrolig rent silisium for å lage dagens solcellepaneler». Her er det ramlet ut et ord, sannsynligvis skal det stå tykke lag?

I overskriften på avsnitt to skal det stå «gjennomanalyseres» i ett ord, ikke «gjennom analyseres».

Under avsnittet om den digitale shoppingassistenten skal det selvsagt stå at du har funnet klær du liker – ikke «klar». Dessuten sverger journalisten tydeligvis til en engelsk kommasettings-regel – på norsk kan vi fjerne kommaet i begge de to første setningene her.

Og så videre og så videre. Jeg blir rett og slett litt deprimert.

2 kommentarer »

  1. Ævævævvv… Mye kromulent setningsoppbygging som bærer sterkt preg av oversettelse fra en kilde!

    Kommentar av Håkki — 19/01/2009 @ 14:51 | Svar

  2. Morsomt å lese om litt språk-research. Jeg gjorde selv litt forskning på et annet tilfelle tidligere, med dette resultatet: http://www.takras.net/2008/10/ikke-et-ufo-men-en-ufo/

    Dessverre har språkrådet sett min videre interesse som uinteressant å bruke ressurser på, og jeg har ikke fått ytterligere svar.

    Kommentar av André — 19/01/2009 @ 14:52 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

