Ordlysten – om medier, språk og mediespråk

25/02/2009

Twitterfolket har talt!

Filed under: Språk generelt — Ingeborg Volan @ 09:52
Tags: ,

Herved er det opp- og avgjort: Det heter en leser på twitter. «Jeg leser ham på twitter.» «Han er leseren min på Twitter.» Og så videre og så videre. Resultatet av avstemningen ser dere her:

twitter-vote-1

For de mange som lurer på hva som ligger i kategorien «other», eller om ikke begrepet «følger» burde ha nådd opp i konkurransen, er resultatet av «other»-kategorien som følger:

twitter-vote-2

5 kommentarer »

  1. Totalt 100 stemmer? Er vel ikke nok til å avgjøre noe som helst det vel? :p

    Men «leser» høres jo for all del bedre ut enn «følger»

    Kommentar av Simon Sølberg — 25/02/2009 @ 13:38 | Svar

  2. Jeg vil argumentere for at det er brukbar representativitet her, egentlig – siste anslaget jeg hørte (Mediehuskonferansen for tre ukers tid siden) var opp mot 6.000 nordmenn på Twitter. Så representativiteten er langt bedre enn ved en Gallup-måling. Og det er jo mest for gøy. Men jeg liker begrepet «leser», jeg, så «folket» har – i min oppfatning – gjort et bra valg.🙂

    Kommentar av Ingeborg Volan — 25/02/2009 @ 13:52 | Svar

  3. leser er det som som blir rett etter min meing.

    Kommentar av Einar — 25/02/2009 @ 17:13 | Svar

  4. […] Dette mener språkrådet om Twitter Arkivert under: Språk generelt — Ingeborg Volan @ 13:04 Tags: Bokmålsordboka, Norsk Språkråd, Språkrådet, twitter Jeg presterte denne halvt useriøse kvitringen i går, etter at @yojibee har tatt til orde for å bruke uttrykket “vi kvitres” om å kommunisere på Twitter (jf. posten om at det bør hete “en leser” på Twitter). […]

    Tilbakeping av Dette mener språkrådet om Twitter « Ordlysten - om medier, språk og mediespråk — 28/02/2009 @ 13:05 | Svar

  5. […] være en som abonnerer på en annens tvitringer. “Jeg er leseren hans på twitter.” Se tidligere innlegg med […]

    Tilbakeping av Twitter på norsk - norsk twordliste « Ordlysten - om medier, språk og mediespråk — 20/03/2009 @ 12:19 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

